jom makan (ikan tongkol singgang)

                    Assalamualaikum dan salam sejahtera. hari ni aku nak kongsi  sesuatu dengan korang berkaitan dengan makanan. aku ni seorang yang suka makan tengok badan pon dah tau tetapi aku suka masak jugak aku suka mencuba sesuatu yang baru . aku tak suka masak lauk sangat sebab dia susah nak ingat perkara dalam tu aku suka buat kueh dan kek.
                       
                    Cakap banyak pun tak guna baik aku bagi korang resepi ikan singgang kalau orang terengganu cakap kejam mata pun dah boleh buat resepi nie sebab senang sangat .



RESEPI IKAN SINGGANG: 
  1. perkara pertama yang mesti ada ialah ikan.ikut korang la nak makan ikan apa bagi aku aku makan ikan tongkol je kalau ikan yang kecik-kecik aku hanya makan kuah je.
  2. lengkuas 
  3. asam gelugor.
  4. garam 
  5. cili 
  6. bawang merah dan bawang putih 
  7. aji namoto.ikut korang la nak guna ke tak
  8. kunyit hidup.klau tak jumpakunyit hidup kunyit serebuk pon boleh.
  9. air 
CARA-CARANYA :
  1. bersihkan ikan .buang semua perut dan potong ikan itu.
  2. kemudian korang masuk kan kesemua bahan-bahan tersebut  termasuk ikan dan letak atas api yang sederhana lepas tu masukkan garam dengan ajinamoto.
  3. lepas tu tunggu mendidih .
  4. selesai.kalau nak sedap lagi korang boleh makan dengan budu .resepi aku nie tak ikut sukatan jadi pandai -pandai korang la nak buat berapa banyak pon 

0 orang memekak:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 


si gadis blueberry © 2008. Design by: Pocket